Mampukah Zahid Hamidi pastikan semua ahli parlimen BN mengikut acuannya sendiri?


Satu lagi... 
Kealiman yang menyerlah

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memberi jaminan bahawa BN akan mengekalkan sokongannya kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri, lapor Malaysiakini semalam. 

Presiden UMNO dan Pengerusi BN itu berkata demikian sebagai menjawab dakwaan Perikatan Nasional (PN) merancang untuk menggulingkan pentadbiran Anwar dengan kononnya meyakinkan beberapa ahli parlimen BN untuk meletakkan jawatan, membuka jalan kepada pilihan raya kecil (PRK).

Berucap pada Himpunan Madani di Alor Setar, Kedah malam kelmarin, Zahid berkata BN dan PH berdepan cabaran tersendiri dalam membentuk kerajaan.

"Pelbagai cabaran termasuk baru-baru ini kononnya hari ini 15 orang ahli parlimen daripada BN nak letak jawatan, nak ada PRK.

"Saya tidak mahu mendahului hukum Allah. Insya-Allah sebagai pengerusi BN sebagai presiden UMNO saya akan pertahankan semua ahli-ahli parlimen BN dan akan terus memberikan sokongan kepada Anwar," katanya.

Turut hadir pada majlis malam ini ialah Anwar, dan tiga lagi menteri iaitu Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, Datuk Seri Salahuddin Ayub dan Fahmi Fadzil.

Bagaimanapun, Zahid tidak menyatakan bagaimana beliau akan melakukannya. Ini kerana ada beberapa orang ahli parlimen BN yang dilihat tidak sehaluan dengannya. Antaranya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan bekas menteri pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong. 

Video terbitan Malaysiakini bertarikh 29 April 2023

Dakwaan rampasan kuasa oleh PN pertama kali muncul dalam laporan oleh The Vibes, yang mendakwa ahli parlimen BN yang meletak jawatan akan memohon pilihan raya semula dan bertanding sebagai pembangkang.

Menurut laporan itu, sekiranya ahli parlimen BN menang, mereka akan dapat membentuk kerajaan baru - dengan bantuan ahli parlimen dari Sabah dan Sarawak - dan meletakkan pemimpin PN Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri, sekali lagi.

Laporan itu juga mendakwa perancang menjangkakan Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin akan membiayai plot itu kerana akaun bank Bersatu dibekukan.

Timbalan Presiden Bersatu Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu menolak dakwaan itu, dengan menyatakan bahawa tiada perbincangan dalam Bersatu dan PN untuk menggulingkan perdana menteri.

Presiden MCA Wee Ka Siong, yang turut dinamakan dalam laporan The Vibes, juga menafikan terlibat.

End©Permadu


Oleh Fauzi Kadir

Konsep/Teknik Persembahan/Teks
dibantu oleh Rahayu Mansor


Suntingan terakhir dan dibawa kepada anda oleh
Fauzi Kadir KETUA PENGARANG

© 2023 Permadu Harmony Bersepadu
Semua Hak Cipta Terpelihara
E-mel: permadu@gmail.com

DILULUSKAN UNTUK SIARAN OLEH JEMAAH SIDANG PENGARANG 

Comments

POPULAR POSTS from Permadu Malaysia

Beer, khalwat and a hundred other non-halal things

Representing 22,000 lawyers, Malaysian Bar to challenge Pardons Board's reduced Najib's jail sentence and fine

Handsome anak lelaki tunggal Anwar Ibrahim dan Wan Azizah

Singapura Tanam Padi

Kuasa didahulukan, reformasi dikemudiankan – realiti yang akan dilakukan semua perdana menteri

GEMPAR: MUFTI PERLIS TERLIBAT BUNUH AMRI CHE MAT?

Gaji CEO TNB khabarnya berjuta, tapi prestasi GLC itu macam tak sepadan

Jabatan Penjara Malaysia jawab "Abang Mat" mengenai layanan kepada Anwar sebagai banduan

Jika DAP dapat memberi kebaikan kepada orang Melayu, lebih baik dari pemimpin Melayu, apa masalahnya? Kalau...

Inilah akibat terlampau banyak formula sebelum jadi menteri