UMNO TELAH LAMA BERSABAR, KATA TAJUDDIN

Jawatan TPM : UMNO telah lama bersabar – Tajuddin


Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman (gambar atas) menegaskan UMNO telah lama bersabar dan mengutamakan kebajikan rakyat terlebih dahulu. Justeru, beliau menasihatkan Bersatu untuk berlapang dada dan beri peluang kepada UMNO untuk pegang jawatan TPM.

Ketua Penerangan Umno Shahril Sufian Hamdan mempertahankan pemimpin partinya berhak mendapat jawatan timbalan perdana menteri.

Ini meskipun Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menasihatkan pemimpin dan anggota parti itu tidak mendesak Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk mewujudkan semula jawatan timbalan perdana menteri dengan memberikan kuota berkenaan kepada Umno.

Kenyataan Zahid muncul beberapa jam selepas Mingguan Malaysia menerbitkan wawancara dengan naib presiden Umno, Ismail Sabri yang mengatakan pihaknya akan membangkitkan isu jawatan timbalan perdana menteri kepada Muhyiddin selepas perbahasan Belanjawan 2021.

Zahid tidak mungkin dilantik sebagai timbalan perdana menteri sekiranya jawatan itu diadakan semula.

Pada masa ini, pemimpin Umno paling kanan dalam kerajaan Perikatan Nasional ialah Ismail Sabri, yang memegang jawatan menteri kanan dan menteri pertahanan.

Pada masa ini, pemimpin Umno paling kanan dalam kerajaan Perikatan Nasional ialah Ismail Sabri, yang memegang jawatan menteri kanan dan menteri pertahanan.

Antara punca jawatan timbalan perdana menteri dihapuskan ketika Muhyiddin berkuasa juga sebahagiannya dikatakan kerana Zahid.

Menurut Setiausaha Agung BN, Annuar Musa, perdana menteri harus diberi ruang seluasnya untuk memimpin negara, serta menentukan corak pentadbirannya tanpa ada sebarang tekanan.

Katanya, soal berkaitan pelantikan jawatan timbalan perdana menteri adalah merupakan hak istimewa atau prerogatif perdana menteri.

“Perdana menteri fikir tidak perlu ada jawatan timbalan perdana menteri dan gunakan sistem empat menteri kanan, kita terima.

“Kalau sekarang perdana menteri berubah fikiran nak seorang timbalan perdana menteri pun kita terima,” katanya pada 29 Okt lalu.

Muhyiddin dikatakan menolak untuk melantik Zahid sebagai timbalan perdana menteri kerana dia sedang dibicarakan mahkamah atas 47 tuduhan pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram.

Muhyiddin dikatakan menolak untuk melantik Zahid sebagai timbalan perdana menteri kerana dia sedang dibicarakan mahkamah atas 47 tuduhan pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram.


Artikel di atas dipetik dari blog Info Rakyat, disiarkan pada 30 November 2020

Dibawa kepada anda 
oleh Fauzi Kadir untuk Permadu Malaysia

● 2020 Permadu Harmony Bersepadu
Semua Hak Cipta Terpelihara
Hubungi kami +6011 1185 9874
atau permadu@gmail.com

Penasihat dan Perunding Sidang Pengarang
Zafiyah Hussain


Kumpulan Permadu Media
Blog Permadu Malaysia
Facebook Permadu Harmony
Page Permadu Station
Audio Visual PermaduTV
Music PermaduMusic

Comments

POPULAR POSTS from Permadu Malaysia

Beer, khalwat and a hundred other non-halal things

Handsome anak lelaki tunggal Anwar Ibrahim dan Wan Azizah

Penjelasan Tengku Zafrul umpama Hail Amir tanya Uji Rashid

Singapura Tanam Padi

Kuasa didahulukan, reformasi dikemudiankan – realiti yang akan dilakukan semua perdana menteri

GEMPAR: MUFTI PERLIS TERLIBAT BUNUH AMRI CHE MAT?

Gaji CEO TNB khabarnya berjuta, tapi prestasi GLC itu macam tak sepadan

Kes-kes bunuh diri terjun jambatan di Kelantan membimbangkan

Jabatan Penjara Malaysia jawab "Abang Mat" mengenai layanan kepada Anwar sebagai banduan

Sekolah Kebangsaan – High Budget But Low Quality?