MCA DAN DAP BERLUMBA AMBIL HATI PEKEBUN MUSANG KING

Politik Musang King Raub
(Gambar Sinar Harian)

ISU kebun durian Musang King yang dipertikaikan keharamannya, isu memperalatkan Raja untuk mengambil kesempatan mengaut keuntungan secara berat sebelah dari kebun seluas 5,357 ekar ini, dengan 30% dilaporkan telah diterokai, isu sentimen anti-Raja; dan berbagai isu lagi berkaitan penanaman buah durian baka Musang King di Raub, telah mendorong dua parti politik berasaskan Cina, MCA dan DAP, saling bersaing untuk tampil sebagai juara pembela untung nasib para pekebun.


MCA dan DAP saling berusaha membela pekebun durian


Pergeseran antara pekebun durian di Raub, Pahang berubah menjadi isu politik selepas parti dari kedua-dua belah dilihat 'berlumba' dalam memberi bantuan, demikian menurut pemerhatian portal berita terkenal, Malaysiakini.


Bila kes melibatkan Raja maka parti politik harus berhati-hati


Namun, memandangkan isu itu dikaitkan dengan kerabat diraja, ini juga bermaksud mereka harus melangkah dengan hati-hati.

Perkembangan ini hadir di sebalik spekulasi bahawa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bakal melaksanakan pilihan raya umum mengejut buat meraih kekuatan berbanding majoriti tipis yang dipegang pada masa ini.


Membela rakyat jelata, bukan membela golongan elit yang memperalatkan Raja


Pertikaian timbul ketika Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Pahang (PKPP) dan Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd (RPDR) yang berkaitan dengan kerabat diraja mengadakan usaha sama dan kini menuntut kembali ribuan ekar tanah dari apa yang didakwa sebagai petani durian haram.

Sebilangannya memang pekebun haram tetapi yang lain yang tidak berlesen adalah sebahagian daripada skim pertanian yang dilancarkan oleh Lembaga Kemajuan Perusahaan Pertanian (LKPP) dari Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Pahang (PKPP) pada tahun 1970-an tetapi kemudian dilupakan.

Pekebun durian mendakwa mereka kini dipaksa masuk ke skim usaha sama antara PKPP dan Royal Pahang Durian Resources (RPDR).

Susulan dakwaan itu, MCA Pahang semalam membentuk sebuah jawatankuasa yang bertujuan untuk "menjaga hak" pekebun.


Cover line MCA memperlihatkan isu pertanian secara menyeluruh, bukan durian Musang King semata-mata


Jawatankuasa itu diumumkan oleh ketua jawatankuasa perhubungan MCA Pahang, Hoh Khai Mun dengan berhati-hati untuk tidak menyatakan secara spesifik kebun durian, sebaliknya bertujuan untuk menyelesaikan masalah pertanian secara umum untuk Pahang.

Dia mendapat sokongan pusat dengan kehadiran Setiausaha Agung MCA Chong Sin Woon.




Setiausaha Agung MCA Chong Sin Woon
(Gambar dari Malaysiakini)

“Kami berasa kerajaan negeri Pahang akan memperolehi penyelesaian lebih baik dalam menyelesaikan pertikaian ini jika komunikasi lebih baik terjalin antara pihak berkepentingan.

“Melihat perkembangan isu ini, kami telah memutuskan untuk membentuk jawatankuasa bagi berunding dengan lebih berkesan dengan kerajaan negeri Pahang bagi mencari penyelesaian,” katanya menerusi kenyataan semalam.

MCA Pahang difahamkan mempunyai hubungan baik dengan kerajaan negeri dan juga merupakan sebahagian dari kerajaan Pahang, menjadikannya dilihat lebih sesuai untuk mencari jalan penyelesaian buat pekebun durian.

Berdasarkan laman web PRDR, ia menamakan anak perempuan Yang Di-Pertuan Agong, Tengku Puteri Iman Afzan Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah sebagai presiden.

Tidak mahu ketinggalan, DAP Pahang - yang disokong pemimpin pusat - juga telah menziarahi pekebun durian hari ini dan menubuhkan jawatankuasa kebangsaan diketuai timbalan pengerusi DAP Pahang Tengku Zulpuri Shah Raja Puji untuk meneliti isu ini.


Mengapa ada perkataan Royal? Nasi lemak Royale ke


“Kita akan menyiasat latar belakang isu ini dan kita akan lihat bagaimana syarikat boleh dipanggil ‘royal’,” kata ahli politik veteran DAP Lim Kit Siang.

Inilah masanya Raja membuktikan pembelaan kepada rakyat jelata.


Lim berkata dengan menggunakan nama ‘royal’ ia akan memberi satu persepsi bahawa pekebun durian kini menentang ‘royalty’ (kerabat diraja).

“Ia beri satu persepsi tidak benar bahawa rakyat menentang royalty (kerabat diraja).
Tidak ada tentang royalty tetapi untuk keadilan,” katanya.


Kalau Cash itu King, King bukan Cash?


Lim turut menggesa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk datang ke kebun berkenaan dan cuba memahami masalah mereka.

Lim juga menyorot bahawa tiada menteri kabinet setakat ini yang cuba menyelesaikan perkara itu.

Mahkamah Tinggi Kuantan pada 28 Ogos membenarkan perintah penggantungan sementara terhadap kerajaan negeri Pahang yang sedang berusaha untuk menuntut kembali tanah ladang sementara menunggu perbicaraan semakan kehakiman pada 28 Oktober.


Siapa kata MB Pahang pembodek Raja? MB Pahang profesional orangnya


Sementara itu, Tengku Zulpuri berkata dia telah mengadakan pertemuan dengan Menteri Besar negeri itu Wan Rosdy Wan Ismail untuk menggesa campur tangannya.

“Menteri besar secara tak langsung kata akan pertimbangkan. Jadi atau tidak, saya tidak tahu.

Tak sesuai minta Agong selesaikan isu ini macam Malaysia tiada Kerajaan. Tapi bila presiden syarikat durian anak perempuan Agong...


“Saya telah hantar surat rasmi kepada Yang Di-Pertuan Agong untuk mengadap bagi mencari penyelesaian menang-menang supaya penduduk ini tidak dianiayai," katanya.


Bukan benci Raja, tapi berjuang untuk keadilan


Zulpuri juga berkata adalah kejam untuk menggelar pekebun berkenaan sebagai peneroka haram kerana mereka telah tinggal di kawasan itu.


Tanah haram tapi pekebun dapat pinjaman Bank Pertanian


“Mereka dah duduk sini lama, sudah ada tanaman lama, tak timbul lagi penerokaan haram. Nak ikut maklumat, peneroka ini telah mendapat pinjaman Bank Pertanian 1986.

“Jika tanah itu haram, macam mana boleh dapat pinjaman dari bank,” katanya.

Ini bukan isu perkauman


Tambahnya, perkara ini juga tidak wajar diperkatakan sebagai “isu orang Cina” kerana pekebun Melayu juga terkesan.

“Tindakan kena ambil secara menyeluruh,” katanya.

Isu tersebut menjadi antara tumpuan sorotan akhbar Cina sementara kumpulan hak asasi Melayu sayap kanan seperti Isma juga mempersoalkan mengapa MCA terlibat, dengan menyifatkan bahawa perkara itu adalah kes "jelas" pencerobohan haram.

Mohamad Ali, 80, yang merupakan bekas ketua kampung antara penduduk yang terkesan.

Mohamad telah menyelesaikan isu Kampung Sungai Chalit sejak 1979 di bawah skim LKPP tetapi hak tanah masih tidak pernah diselesaikan.



Dibawa kepada anda
oleh Fauzi Kadir  
untuk Permadu Malaysia

● 2020 Permadu Harmony Bersepadu
Semua Hak Cipta Terpelihara
Hubungi Kami +6011 1185 9874
atau permadu@gmail.com

Penasihat dan Konsultan Editorial
Zafiyah Hussain



Kumpulan Permadu Media 
Blog Permadu Malaysia
Facebook Permadu Harmony
Page Permadu Station
Audio Visual PermaduTV
Muzik PermaduMusic

Comments

POPULAR POSTS from Permadu Malaysia

Beer, khalwat and a hundred other non-halal things

Handsome anak lelaki tunggal Anwar Ibrahim dan Wan Azizah

Singapura Tanam Padi

Kuasa didahulukan, reformasi dikemudiankan – realiti yang akan dilakukan semua perdana menteri

GEMPAR: MUFTI PERLIS TERLIBAT BUNUH AMRI CHE MAT?

Gaji CEO TNB khabarnya berjuta, tapi prestasi GLC itu macam tak sepadan

Jabatan Penjara Malaysia jawab "Abang Mat" mengenai layanan kepada Anwar sebagai banduan

Jika DAP dapat memberi kebaikan kepada orang Melayu, lebih baik dari pemimpin Melayu, apa masalahnya? Kalau...

Sekolah Kebangsaan – High Budget But Low Quality?

Unexplained Najib's sentence reduction makes foreign investors extremely nervous, says Hong Kong-based think tank