Sultan Johor bayang kemurkaan berkaitan dakwaan pelajar bukan Melayu disisih dari Bengkel SPM


Rakyat Johor sambut baik pendirian rasional Sultan yang memandang serius sebarang elemen perkauman

DYMM Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menggesa tindakan diambil sekiranya benar dakwaan bahawa sebuah sekolah di negeri itu dengan sengaja mengecualikan pelajar bukan Islam daripada bengkel SPM baru-baru ini, lapor Malaysiakini

Sultan Ibrahim bertitah, begitu juga tindakan perlu diambil sekiranya dakwaan itu ternyata palsu.

“Tiada orang yang patut disisihkan daripada suatu program awam kerana agama atau bangsanya.

"Jika benar ada yang telah diasingkan kerana itu, maka tindakan perlu diambil kepada penganjur. Begitu juga jika didapati tuduhan adalah tidak benar dan dilemparkan oleh pihak tidak bertanggungjawab,” titah baginda dalam satu kenyataan malam tadi.

Kecoh di media sosial sebelum ini susulan dakwaan bahawa pelajar bukan Islam di SMK Infant Jesus Convent sengaja dikecualikan daripada bengkel SPM - yang diadakan di sebuah hotel - pada 19 dan 20 Januari.

Pengguna Twitter Anne Louis, yang mendedahkan perkara itu, mendakwa pada mulanya bengkel itu diadakan hanya untuk pelajar Islam dengan berselindung bahawa ia hanya meliputi mata pelajaran Pengajian Islam.

Katanya, hanya setelah itu, baru diketahui bahawa subjek SPM lain, seperti Kimia dan Matematik Tambahan, turut diliputi dalam bengkel itu.

Anne berkata ibu bapa dalam PIBG yang tidak berpuas hati kemudiannya bertanyakan perkara itu dengan guru besar di kumpulan WhatsApp. Guru besar dikatakan menjelaskan bahawa bengkel itu merupakan langkah sekolah untuk membantu kira-kira 40 pelajar Melayu yang berisiko gagal dalam peperiksaan SPM.

Guru besar itu dilaporkan telah menafikan unsur perkauman dalam perkara itu, dan menjelaskan bahawa satu-satunya niat adalah untuk mengekalkan status sekolah itu sebagai institut berprestasi tinggi.

Bagaimanapun, kenyataan Kementerian Pendidikan kemudiannya mendakwa bengkel SPM itu diadakan berasingan bagi mengelakkan mengganggu pelajar yang membuat persiapan menyambut Tahun Baru Cina.

Kementerian juga berkata sesi kedua bengkel itu dijadualkan berlangsung pada 26 dan 27 Januari untuk pelajar lain yang tidak turut serta sebelum ini.

Sementara itu, Sultan Ibrahim dalam titah baginda mengingatkan bahawa isu-isu seperti ini perlu ditangani dengan pantas bagi mengekalkan keharmonian masyarakat.

"Saya (Beta) tidak mahu Bangsa Johor keliru dan mula berburuk sangka antara satu sama lain. Saya cukup menitik beratkan betapa pentingnya untuk persefahaman, perpaduan dan toleransi antara kaum kita yang pelbagai.

“Jabatan Pendidikan mesti bertindak pantas untuk menangani situasi sebegini agar tidak menular emosi negatif serta perkara tidak sahih dalam kalangan rakyat.

"Ini juga merupakan pengajaran kepada semua pihak yang perlu menangani rasa tidak puas hati mereka,” tambah baginda.

End©PermaduEnd©PermaduEnd©PermaduEnd©PermaduEnd©Permadu


Oleh Fauzi Kadir

Konsep/Teknik Persembahan/Teks Berita
dibantu oleh Nazura Othman


Suntingan terakhir dan dibawa kepada anda oleh
Fauzi Kadir KETUA PENGARANG

© 2023 Permadu Harmony Bersepadu
Semua Hak Cipta Terpelihara
E-mel: permadu@gmail.com


DILULUSKAN UNTUK SIARAN OLEH JEMAAH SIDANG PENGARANG  

Comments

POPULAR POSTS from Permadu Malaysia

Beer, khalwat and a hundred other non-halal things

Handsome anak lelaki tunggal Anwar Ibrahim dan Wan Azizah

Penjelasan Tengku Zafrul umpama Hail Amir tanya Uji Rashid

Singapura Tanam Padi

Kuasa didahulukan, reformasi dikemudiankan – realiti yang akan dilakukan semua perdana menteri

GEMPAR: MUFTI PERLIS TERLIBAT BUNUH AMRI CHE MAT?

Gaji CEO TNB khabarnya berjuta, tapi prestasi GLC itu macam tak sepadan

Kes-kes bunuh diri terjun jambatan di Kelantan membimbangkan

Jabatan Penjara Malaysia jawab "Abang Mat" mengenai layanan kepada Anwar sebagai banduan

Sekolah Kebangsaan – High Budget But Low Quality?