BERSATU AKAN PECAT MUHYIDDIN IKUT PERATURAN

Bersatu akan pecat Muhyiddin dalam mesyuarat MPT akan datang parti itu.

Setiausaha kerja dipecat dan diganti. 

Dr Mahathir berkata beliau masih pengerusi parti itu.

Drama semakin suspens.

Wan Saiful Wan Jan ketakutan.


Tun Dr Mahathir Mohamad speaks during a press conference at Yayasan Selangor building in Petaling Jaya May 29, 2020. — Picture by Ahmad Zamzahuri

Dr Mahathir Mohamad bercakap dalam sidang media di ibupejabat Bersatu di Bangunan Yayasan Selangor, Petaling Jaya hari ini, Jumaat 29 Mei 2020.

KRISIS kepimpinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), yang lebih mesra dengan panggilan manja, Bersatu, sudah menjadi seperti drama bersiri televisyen tempatan, membuatkan penonton menjadi semakin suspens.

Ini mungkin kerana para pelakon yang terlibat dalam drama tersebut dapat menghayati watak dengan begitu berkesan sekali, sehingga penonton hanya meninggalkan kaca TV sekejap sahaja semasa selingan iklan.

Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad berkata dengan tegas bahawa beliau masih memegang jawatan pengerusi parti itu dan akan memecat presidennya Muhyiddin Yassin melalui "proses yang betul".

Difahamkan, salah satu kesalahan disiplin Muhyiddin yang paling besar ialah tindakan mengumumkan Bersatu keluar dari Pakatan Harapan tanpa mendapat kelulusan Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) parti itu.

Bercakap pada sidang media di ibu pejabat Bersatu petang ini, Mahathir berkata keputusan memecat Muhyiddin hanya akan dibuat oleh Majlis Tertinggi melalui sidang mesyuarat.

"Ya, kami harus memecatnya. Tetapi kami harus mengadakan sidang Majlis Tertinggi," katanya.

Mahathir berkata demikian ketika menjawab soalan wartawan sama ada beliau menganggap Muhyiddin telah mengkhianati parti atau tidak dengan mengumumkan keluar dari Pakatan Harapan (PH) tanpa persetujuan Majlis Tertinggi.

Persoalan itu timbul selepas Mahathir dikatakan 'dipecat' oleh setiausaha kerja Bersatu, Muhammad Suhaimi Yahya kerana duduk bersama pembangkang pada sesi parlimen 18 Mei lalu.

Suhaimi, yang difahamkan berada di kem Bersatu yang berpihak kepada Muhyiddin, menyebut bahawa Mahathir dan empat anggota parlimen Bersatu lain yang duduk di blok pembangkang didakwa melanggar perlembagaan parti, dan dengan itu secara automatik keanggotaan parti mereka dibatalkan.

Namun, Mahathir dan beberapa ahli parlimen Bersatu yang lain menolak keputusan Suhaimi dengan mengatakan bahawa mereka tidak mempunyai kuasa untuk membuat keputusan itu.

Susulan itu, Mahathir hari ini mengatakan bahawa dia malah memutuskan untuk memecat Suhaimi dari jawatan sebagai setiausaha kerja Bersatu kerana membuat keputusan di luar bidang kuasanya.

Jadi, sekarang Suhaimi bukan lagi setiausaha kerja. Oleh itu, dia tidak lagi berhak menulis surat apa pun bagi pihak parti atau bahkan menggunakan kepala surat Bersatu," kata Mahathir.

Bekas perdana menteri itu mengatakan bahawa dia kini telah melantik seorang lagi anggota parti, Shazmi Miah sebagai setiausaha kerja baru untuk menggantikan Suhaimi.

Menurut sumber tidak rasmi, setiausaha kerja Bersatu Muhammad Suhaimi Yahya yang membatalkan keahlian bekas perdana menteri itu tidak berani bersua muka dengan Dr Mahathir.




dibawa kepada anda
oleh Fauzi Kadir   
untuk Permadu Malaysia
● 2020 Permadu Harmony Bersepadu
Semua Hak Cipta Terpelihara
hubungi kami +6011 1185 9874
atau permadu@gmail.com
gambar dan sokongan teknikal
Zafiyah Hussain


Kumpulan Permadu Media
Blog Permadu Malaysia

Facebook Permadu Harmony *Page Permadu Station **Audio Visual PermaduTV




Comments

POPULAR POSTS from Permadu Malaysia

Beer, khalwat and a hundred other non-halal things

Handsome anak lelaki tunggal Anwar Ibrahim dan Wan Azizah

Singapura Tanam Padi

Kuasa didahulukan, reformasi dikemudiankan – realiti yang akan dilakukan semua perdana menteri

GEMPAR: MUFTI PERLIS TERLIBAT BUNUH AMRI CHE MAT?

Gaji CEO TNB khabarnya berjuta, tapi prestasi GLC itu macam tak sepadan

Jabatan Penjara Malaysia jawab "Abang Mat" mengenai layanan kepada Anwar sebagai banduan

Jika DAP dapat memberi kebaikan kepada orang Melayu, lebih baik dari pemimpin Melayu, apa masalahnya? Kalau...

Sekolah Kebangsaan – High Budget But Low Quality?

Unexplained Najib's sentence reduction makes foreign investors extremely nervous, says Hong Kong-based think tank