Kebangkitan pesat ekonomi China kini tergugat, kata penganalisis

Kebangkitan China mengubah paksi kuasa global selama beberapa dekad, memaksa dunia melakukan penyesuaian semula dari segi polisi dan perubahan struktur ekonomi dan pasaran.

Sejak pelaksanaan pembaharuan ekonomi pada 1978, KDNK China berkembang secara purata sebanyak 9% setahun, mewujudkan mobiliti sosial dengan membolehkan 800 juta rakyat keluar daripada kancah kemiskinan.

Kini, kebangkitan pesat China semakin perlahan, dengan pertumbuhan KDNK sekitar 5%, dengan penyesuaian semula dalam keseimbangan kuasa global. Ramalan bahawa China akan mengatasi Amerika Syarikat sebagai ekonomi terbesar dunia tidak pernah menjadi kenyataan, sejak dua dekad lalu.

Tenaga kerja China telah mencapai kemuncaknya. Bekalan tenaga buruh di China dijangka merudum sekitar 7% antara 2025 hingga 2050. Dengan kelembapan ekonomi dan penyimpangan daripada dasar pembaharuan, ekonomi China menunjukkan tanda-tanda kelemahan sejak sebelum pandemik.

Populasi usia bekerja menurun selama hampir sedekad, manakala jumlah penduduk keseluruhannya mencapai puncak dan kini dipintas oleh India. Golongan pekerja muda yang suatu ketika dahulu memenuhi kilang-kilang kini semakin berkurangan, dan kebangkitan gerakan tang-ping (baring rata) menggambarkan keadaan generasi muda yang pasrah, berdepan pengangguran serta kekurangan peluang pekerjaan.

Bagi menampung populasi warga emas yang semakin meningkat, lebih banyak sumber perlu dialihkan untuk menampung keperluan ini. Perangkap kuasa memuncak atau China peak power ini boleh mencetuskan senario yang lebih berbahaya kepada AS apabila berdepan kuasa yang sedang merosot tetapi berusaha menolak kejatuhan. Namun demikian, demokrasi lazimnya cemerlang dalam persaingan kuasa besar kerana memiliki kelebihan unik dari segi ekonomi, diplomasi dan ketenteraan, mengikut bukti sejarah lepas.

Dominasi ketenteraan global masih merupakan impian yang jauh untuk dicapai Beijing. Pesaing China, khususnya India, sedang meningkat dengan pantas. Ahli ekonomi telah lama memberi amaran bahawa model ekonomi China mempunyai kelemahan asas dan akhirnya akan runtuh jika tidak diubati dengan struktur reformasi jelas. Krisis ekonomi kini berakar umbi dengan mendalam, dan usaha pemulihan akan menelan kos yang amat besar.

Bukan sahaja China tidak akan mengatasi AS sebagai ekonomi utama dunia seperti yang cuba diramal selama ini, malah ia kini semakin ketinggalan. Pemacu utama model China ialah sektor pelaburan dan tertumpu kepada perbelanjaan infrastruktur dan pengangkutan, dengan modal dicurahkan ke dalam pembinaan kilang, lebuh raya, lapangan terbang, pusat membeli-belah, hartanah dan sebagainya. Ini mencetuskan pertumbuhan pesat pada peringkat awal.

Namun selepas bertahun-tahun ledakan infrastruktur awam, pulangan mula berkurangan. Dengan kemajuan yang sedikit daripada model pembangunan berasaskan pelaburan dan eksport, keutamaan kini beralih kepada sara diri dan keselamatan dalaman.

Selepas empat dekad pertumbuhan luar biasa, China kini berdepan isu struktur yang lebih meruncing dalam ekonominya, menghalang pertumbuhan penggunaan dan permintaan dan pelaburan domestik. Kadar pertumbuhan kekal tinggi, namun ekonomi mula menghasilkan lebihan tidak produktif yang menjejaskan kelestarian ekonomi.

Dianggarkan China mempunyai antara 23 juta hingga 26 juta unit pangsapuri tidak terjual, cukup untuk menempatkan seluruh penduduk Itali, dan banyak daripadanya tidak akan dibeli kerana terletak di bandar-bandar yang populasinya semakin menyusut. Walaupun mempunyai rangkaian kereta api laju terbesar di dunia, syarikat milik kerajaan yang mengendalikannya menanggung hutang melebihi USD800 bilion dan mencatat kerugian besar.

Apabila China terus melabur melebihi kapasiti penyerapan ekonominya, pelaburan tidak produktif yang sebahagian besarnya dibiayai melalui pinjaman ini menyebabkan hutangnya berkembang jauh lebih pantas berbanding ekonominya.

Sedekad lalu, jumlah hutang China kira-kira dua kali ganda saiz ekonominya; kini ia tiga kali ganda. Nisbah hutang kepada KDNK kini sekitar 300%, satu angka yang sangat tinggi bagi sebuah negara membangun. Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) menganggarkan bahawa kerajaan tempatan China mengumpul hutang sebanyak USD9 trilion atas nama pembiayaan projek infrastruktur.

Kepimpinan China telah lama sedar bahawa strategi pelaburan mereka membawa risiko, dan menyedari keperluan untuk mengimbangi semula ekonomi dengan mengurangkan pergantungan terhadap pelaburan serta membina pemacu pertumbuhan baharu, khususnya penggunaan domestik. China juga perlu membebaskan sektor kewangannya dan mengurangkan kawalan negara ke atas perusahaan swasta.

Presiden Xi Jinping kelihatan memahami dan menerima keperluan ini pada peringkat awal pemerintahannya, tetapi pembaharuan itu bergerak terlalu perlahan. Melaksanakan pembaharuan tersebut akan membawa akibat besar dan mengurangkan kuasa negara serta kuasa Xi sendiri. Akibatnya, terdapat keengganan untuk menukar kawalan politik dengan pertumbuhan ekonomi.

Xi kini bergantung pada dasar perindustrian negara untuk memacu inovasi, manakala sektor swasta semakin surut. Dengan kadar tabungan dan simpanan tinggi dan model ekonomi yang berasaskan eksport serta pelaburan, penggunaan domestik terjejas, yang turut memberi kesan kepada rantau ini dalam bentuk penurunan permintaan terhadap barangan dari negara jiran.

Negara-negara serantau di Asia Tenggara yang mempunyai model ekonomi berasaskan eksport turut terjejas. Apabila permintaan semakin berkurang, deflasi berlaku, melemahkan pelaburan dan perbelanjaan pengguna yang diperlukan untuk merangsang ekonomi, seterusnya mencipta kitaran tidak berkesudahan dalam kebuntuan ekonomi.

Dalam keadaan merudum ini, Beijing memandang ke luar, berusaha memanfaatkan pembentukan blok ekonomi baharu melalui dasar friendshoring ekonomi dan model anti-Barat, yang cuba menggabungkan kekuatan ekonomi negara-negara yang ingin melepaskan diri daripada sistem perdagangan konvensional yang diterajui Barat.

Pemikiran di Beijing ialah bahawa walaupun ekonomi China secara bersendirian mungkin tidak lebih besar daripada AS, namun gabungan blok ekonomi yang diterajuinya boleh mengatasinya. Jika China tidak dapat mengatasi AS secara langsung, ia mungkin dapat berbuat demikian secara agregat melalui gabungan sinergi, daripada BRICS hingga kepada inisiatif ekonomi seperti Belt and Road Initiative (BRI) dan Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP).

Namun, perbezaan geopolitik asas dalam blok tetap wujud, dan tanpa asas ekonomi terpusat yang menyatukan mereka, pasaran ekonomi Barat dan dominasinya sukar dicabar, apatah lagi diatasi.

Gabungan enam ahli baharu BRICS hanya sedikit lebih besar daripada ekonomi United Kingdom secara saiz. Secara asasnya, perbezaan dalaman serta kecurigaan geopolitik dan keselamatan antara India-China dan Rusia-China menghalang sebarang cabaran sebenar terhadap sistem Barat.

Niat dan tekad untuk bersaing dengan AS kekal menjadi pemacu utama dan inti kepada agenda ekonomi Xi. Dari memperkukuh dasar perindustrian termasuk sokongan kewangan kerajaan sehingga kepada langkah khas untuk melonjakkan syarikat China mengatasi pesaing AS dalam sektor kritikal seperti kecerdasan buatan AI dan semikonduktor, Xi mempunyai visi jangka panjang untuk menjadikan China peneraju kemajuan teknologi global dan ekonomi dunia.

Melalui matlamat sara diri (self-sufficiency), strategi dwi-edaran (dual circulation), dan usaha baharu friendshoring ekonomi, Xi berusaha mengurangkan impak dan risiko terhadap sekatan dan tarif AS. Namun, penunjuk domestik tidak cukup kuat untuk menyokong matlamat ini. Pendapatan secara keseluruhan dan secara individu masih rendah, dengan purata pendapatan per kapita sekitar USD12,700 — hanya satu per enam daripada tahap AS.

Sumber yang terhad juga mengekang keupayaan untuk terus memperluas kemampuan ketenteraan. Bank-bank milik negara mengurangkan pinjaman pembangunan kepada negara berpendapatan rendah secara ketara.

Kemerosotan ekonomi China mengurangkan keupayaan Xi untuk mencabar sistem dunia sedia ada melalui kempen ideologi beliau. Dunia Selatan (Global South) cuba ditunjukkan melalui contoh China, bahawa pemerintahan autoritarian berupaya menjamin kejayaan ekonomi dan prestij antarabangsa.

Kegagalan ekonomi ini menjadikan lebih sukar bagi China mempertahankan naratif bahawa rejim autoritarian mampu mencapai kekayaan, penghormatan antarabangsa, dan kuasa politik. Cabaran ekonomi yang dihadapi China menunjukkan bahawa kerajaan autoritarian berdepan dilema berganda — sukar mengekalkan kawalan rejim dalaman sambil mencapai pertumbuhan ekonomi. Kejayaan sesebuah pelaku negara menuntut pembaharuan politik dan ekonomi untuk bergerak seiring.

Tahap kemampuan sesebuah negara untuk kejayaan tayangan kuasa bergantung secara langsung kepada keupayaan ekonominya, dan berdasarkan semua indikator, Beijing dijangka sukar dalam tahun-tahun mendatang untuk menandingi ketahanan daya kental kapasiti kuasa dunia Barat.


Adaptasi dari hasil tulisan Collins Chong Yew Keat, penganalisis strategi, keselamatan dan hubungan antarabangsa dari Universiti Malaya. Dimuatnaik dari siaran FMT beberapa hari yang lalu.

End©Permadu

Kunjungi blog Permadu Malaysia di permadumalaysia.blogspot.com

Oleh Fauzi Kadir
Ketua Pengarang

Penolong Pengarang
Nazura Othman


Suntingan terakhir dan dibawa kepada anda oleh
Fauzi Kadir KETUA PENGARANG

© 2025 Permadu Harmony Bersepadu
Semua Hak Cipta Terpelihara
E-mel: permadu@gmail.com

DILULUSKAN UNTUK SIARAN OLEH LEMBAGA SIDANG PENGARANG

Akaun bank rasmi dan diberi kuasa bagi pihak Permadu Malaysia
Fauzi Bin Abd... 7600650948 CIMB Bank

Mengunjungi Permadu Malaysia adalah sentiasa percuma dan kami adalah tidak berobjektifkan keuntungan. Kami berharap anda bergembira dan berpuas hati dengan setiap persembahan dari kami.

Jika anda bermurah hati untuk menyokong operasi dan kegiatan amal jariah berterusan kami kepada mereka yang kurang bernasib baik, kami mengalu-alukan sebarang sumbangan seikhlas hati dari mana-mana individu atau organisasi.

 Hubungi permadu@gmail.com untuk keterangan lanjut. Ianya bersifat sukarela tanpa sebarang komitmen.

Comments

POPULAR POSTS from Permadu Malaysia

Mengapa tidak Sultan Pahang sendiri mengklarifikasi baginda ada bertitah addendum atau pun tidak

Australian political analyst says Malaysian PM's political party, PKR is in collapse

Boss Wanita Kastam bercuti ke Bangkok pakai duit sendiri

Berita setiausaha politik Ismail Sabri dijumpai bersama wang tunai RM150 juta belum dapat disahkan

Laporan polis Perkasa berunsur sindiran kepada Raja-Raja Melayu?

Ketua Pemuda UMNO ajak Ahli MKT UMNO bertumbuk

Kesian Ismail Sabri, bila dah kelihatan kantoi, semua rakan "se-projek" dari UMNO-BN-PN membisu, hilang entah ke mana

The 5 ringgit corruption in Johor Bahru Immigration Department?

Antara yang pernah dikejarkan ke hospital

Satu demi satu agamawan problematik muncul, terkini Dr Mashitah Ibrahim