Skip to main content

BUNG MOKTAR RADIN KETUA MENTERI SABAH?

Zizie wanita di balik tabir yang menjadi pendorong utama Bung Moktar

Bung Moktar Radin dan isteri, aktres Zizie Ezzette (Gambar dari theedgemarkets)


BUNG MOKTAR RADIN mempunyai peluang yang cerah untuk dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah yang baharu sekiranya mendapat persetujuan dan persepakatan dari semua parti dalam Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

GRS terdiri dari Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN) dan Parti Bersatu Sabah (PBS).

Keputusan Pilihanraya Negeri (PRN) Sabah semalam menyaksikan Parti Warisan Sabah (Warisan) pimpinan Ketua Menteri Mohd Shafie Apdal kecundang walaupun parti tunggal itu memenangi jumlah kerusi terbanyak iaitu 29 kerusi, termasuk rakan sekutu DAP yang menggunakan logo Warisan dan tidak termasuk PKR yang menggunakan logo sendiri menang dua kerusi, membawa jumlah keseluruhan 31 kerusi.

Warisan dan rakan sekutu juga dikenali sebagai Warisan Plus bagi promosi PRN Sabah kali ini.

Gabungan tidak berdaftar GRS pula memenangi jumlah keseluruhan sebanyak 38 kerusi; PN menang 17, BN 14 dan 
PBS 7.

Ini merupakan pencapaian majoriti mudah yang memerlukan sekurang-kurangnya 37 kerusi dari jumlah 73 kerusi yang dipertandingkan.

Walaupun Mohd Shafie Apdal belum mengaku kalah, keputusan PRN Sabah mewajarkan semua harus akur dan menghormati pilihan dan mandat rakyat di negeri itu.

Dr Ahmad Zahid Hamidi
(Gambar dari Malaysiakini)

Awal pagi tadi, presiden UMNO Dr Ahmad Zahid Hamidi membuat kenyataan di Facebook menegaskan jawatan Ketua Menteri Sabah mesti menjadi milik UMNO atas alasan UMNO yang menang 14 kerusi adalah parti tunggal dalam GRS yang mendapat kerusi terbanyak. 

Bung Moktar Radin adalah pengerusi BN Sabah. Di samping seorang ahli parlimen Kinabatangan, beliau juga memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Lamag dalam PRN Sabah semalam.

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang juga dikenali sebagai Bersatu menang 11 dari 17 kerusi yang dimenangi PN. Keadaan menjadi agak rumit kerana perdana menteri Muhyiddin Yassin sebelum ini mengumumkan Hajiji Noor dari PN sebagai calon ketua menteri sekiranya GRS memenangi PRN Sabah.

Bermulalah satu perebutan dalam suasana mesra.



oleh Fauzi Kadir  
untuk Permadu Malaysia

● 2020 Permadu Harmony Bersepadu
Semua Hak Cipta Terpelihara
Hubungi Kami +6011 1185 9874
atau permadu@gmail.com

Penasihat dan Konsultan Editorial
Zafiyah Hussain


Kumpulan Permadu Media 
Blog Permadu Malaysia
Facebook Permadu Harmony
Page Permadu Station
Audio Visual PermaduTV

Comments

  1. Assalamualaikum Wr Wb

    Adakah anda mempunyai masalah kewangan dan anda sedang mencari bantuan dengan pinjaman tulen, kami di sini untuk membantu anda dengan pinjaman untuk memudahkan perniagaan anda dan menyelesaikan semua hutang anda, kami menyediakan semua jenis pinjaman, besar atau kecil, ini adalah peluang anda untuk kebebasan kewangan. tawarkan perkara berikut.

    √ Pinjaman Perniagaan Besar

    √ Pinjaman Perniagaan Kecil

    √ Pinjaman Rumah Baru

    √ Pinjaman kereta

    √ Pinjaman Ladang Besar atau kecil

    √ Pinjaman untuk projek jangka panjang atau jangka pendek

    √ Memulakan pinjaman perniagaan

    √ Koperasi Pinjaman

    √ Pinjaman untuk Projek sedia ada

    Mengapa anda perlu memilih kami.

    + Kami memberi pinjaman pada kadar faedah yang sangat rendah

    + Tidak peduli di mana negara anda berasal, kami akan meminjamkan anda.

    + Proses kami sangat mudah dan mudah. sangat orang boleh memahaminya.

    + Kami adalah syarikat yang sangat jujur dan boleh dipercayai.

    + Kami tidak memberikan maklumat peribadi anda kepada sesiapa sahaja,

    Maklumat anda selamat dengan kami.

    Matlamat utama kami adalah untuk memberi pinjaman seberapa banyak yang anda mahu dan bersedia untuk mendapatkan pinjaman, anda perlu mengatakan kepada diri anda cukup, anda tidak boleh terus membiarkan kekurangan wang menghadkan pertumbuhan perniagaan anda. hubungi kami dengan maklumat hubungan kami di bawah dan marilah kita bersatu dengan memberikan pinjaman yang akan membantu mengembangkan perniagaan anda. Anda tidak perlu bimbang, kami sangat boleh dipercayai dan bersedia memberi pinjaman kepada anda.

    Hubungi kami dengan:

    Syarikat: Firma Pinjaman Femi Otedola

    E-mel: femiotedolaloanfirm@gmail.com
    E-mel: femiotedolaloanfirm1@outlook.com
    Whatsapp :: +1 (409) 213 4322 Or +1(386)628 3904

    Message FEMI OTEDOLA LOAN FIRM on WhatsApp. https://wa.me/message/U66T6MKSGDRCK1

    atau lawati Laman Web kami dan gunakan Hubungi Kami dan kami akan membalas anda.

    Laman web: https://femiotedolaloanfirm.blogspot.com

    Hubungi kami hari ini dan mari membantu mengembangkan perniagaan anda.

    ReplyDelete
  2. Adakah anda memerlukan bantuan kewangan? Adakah anda menghadapi krisis kewangan atau anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan dana untuk menyelesaikan hutang atau membayar bil atau memulakan perniagaan yang baik? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan anda sukar mendapatkan perkhidmatan modal dari bank tempatan dan institusi kewangan lain? Inilah peluang anda untuk mendapatkan perkhidmatan kewangan dari syarikat kami. Kami menawarkan kewangan berikut kepada individu-
    * Kewangan komersial
    * Kewangan peribadi
    * Kewangan perniagaan
    * Pembiayaan pembinaan
    * Kewangan perniagaan dan banyak lagi: kadar faedah @ 1%; Hubungi Kami Melalui
    e_mail: (financialserviceauthority400@gmail.com)

    Anda juga boleh mencapai perkara berikut
    WhatsApp: +60 112 569 3785

    ReplyDelete
  3. Salam untuk semua warganegara malaysia, nama saya Andika Enny, SILA, saya ingin berkongsi kesaksian hidup saya di sini di platform ini agar semua warganegara malaysia harus berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Tuhan benar-benar menyokong saya melalui ibu yang baik MARIA ALEXANDER . Setelah beberapa lama berusaha mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan, dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan lebih dari 40 ribu Rm dengan pemberi pinjaman yang berbeza setelah membayar beberapa yuran dan tidak mendapat hutang. Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya Kabu layu yang kemudian memperkenalkan saya kepada Puan MARIA ALEXANDER, seorang pemberi pinjaman di syarikat bernama ACCESS LOAN FIRM sehingga rakan saya meminta saya untuk memohon dari ibu MARIA, jadi Saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ibu MARIA.

    Saya memohon pinjaman 600,000 Rm dengan kadar faedah 2%, jadi pinjaman itu diluluskan tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat semasa pemindahan kredit, kerana tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman pemindahan yang saya hanya diberitahu kepada dapatkan perjanjian lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari 48 jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir itu adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah 600,000 Rm. Saya sangat gembira kerana Tuhan akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang memberi saya keinginan hati saya. mereka juga mempunyai sekumpulan pakar yang akan memberitahu anda tentang jenis perniagaan yang ingin anda laburkan dan bagaimana untuk melaburkan wang anda, sehingga anda tidak akan muflis lagi dalam hidup anda. Semoga ALLAH memberkati Puan MARIA ALEXANDER untuk mempermudah hidup saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan MARIA melalui e-mel: (mariaalexander818@gmail.com) atau (Whatsapp: +1 (254) 276 -8402. untuk pinjaman anda

    Akhir kata, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian sebenar mengenai kehidupan saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Sekali lagi nama saya ANDIKA ENNY, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut melalui e-mel saya: (andikaenny0@gmail.com)

    ReplyDelete

Post a Comment

POPULAR POSTS from Permadu Malaysia

Beer, khalwat and a hundred other non-halal things

Handsome anak lelaki tunggal Anwar Ibrahim dan Wan Azizah

Singapura Tanam Padi

Kuasa didahulukan, reformasi dikemudiankan – realiti yang akan dilakukan semua perdana menteri

GEMPAR: MUFTI PERLIS TERLIBAT BUNUH AMRI CHE MAT?

Gaji CEO TNB khabarnya berjuta, tapi prestasi GLC itu macam tak sepadan

Jabatan Penjara Malaysia jawab "Abang Mat" mengenai layanan kepada Anwar sebagai banduan

Jika DAP dapat memberi kebaikan kepada orang Melayu, lebih baik dari pemimpin Melayu, apa masalahnya? Kalau...

Sekolah Kebangsaan – High Budget But Low Quality?

Unexplained Najib's sentence reduction makes foreign investors extremely nervous, says Hong Kong-based think tank